Το χρονικό με το τρένο ξεκίνησε με αυτό το κείμενο και συνεχίστηκε με τούτο. Ολοκληρώνεται σήμερα με περισσότερες φωτογραφίες.
Μετά το Ασπρόχωμα, το πιο ενδιαφέρον σημείο της διαδρομής (για τους φίλους του σιδηροδρόμου) είναι στα αριστερά: το μηχανοστάσιο, διαλογή, μάντρα παλιών συρμών. Ίσως τα πολλά τρένα να τραβούν το μάτι, να είναι όμορφο θέαμα και θέμα για φωτογράφιση. Έχουν όμως και μια μελαγχολική νότα, ιδίως τα παλιά τρένα που έχουν αφεθεί να αργοπεθαίνουν.
Σε μια φωτογραφία, τρεις γενιές τροχαίου υλικού του μετρικού δικτύου:
Αριστερά στο βάθος το νεότερο μέλος του δικτύου: Bombardier Railbus. Στο μέσο, το Ιντερσίτυ MAN 6504, που χρεώνεται με την επιβατική κίνηση στο δίκτυο τώρα. Δεξιά, το θρυλικό DeDietrich, ή απλά για τον πολύ κόσμο το οτομοτρίς. Επί δεκαετίες μετέφερε επιβάτες, αποσκευές, φορτία από χωριό σε χωριό και πόλη. Ήταν κυριολεκτικά ο ομφάλιος λώρος που συνέδεε κάθε χωριό από όπου περνούσε η γραμμή του ΟΣΕ με τα μεγάλα αστικά κέντρα. Τριπλός συρμός με φυσαρμόνικα συνδέσμους μεταξύ των τριών τμημάτων, ενώ πολλές φορές είχε και ρυμούλκα που εξυπηρετούσε τις ημέρες της αυξημένης κίνησης ή τις παρακαμπτήριες γραμμές. Θυμάμαι το οτομοτρίς σε ένα από τα τελευταία δρομολόγιά του τον Ιούνιο του 1989. Τότε λόγω των απανωτών εκλογών, υπήρχε μεγάλη ανάγκη για συντήρηση των εξπρές της εποχής Ganz Mavag. Έτσι μια Κυριακή το οτομοτρίς έπαιξε το ρόλο ιντερσίτυ και κάλυψε τις ανάγκες του φοιτητικού δρομολογίου Πειραιεύς Λιμήν (18.01), Αθήνα (18.30), Πάτρα (22.00). Κάπου μεταξύ Κιάτου και Ξυλόκαστρου έμεινε από δυνάμεις και περιμέναμε μέσα στα χωράφια να έρθει μηχανή να μας τραβήξει μέχρι την Πάτρα. Ωραία, φοιτητικά χρόνια τότε.
Λίγα μέτρα πιο πέρα αργοπεθαίνει η ταχεία. Παρέα της κρατούν τρεις μηχανές ελιγμών Mitsubishi.
Προτού μάθουμε για τα Ιντερσίτυ, πριν μπουν στη ζωή μας τα railbus, υπήρχε η Esslingen Ferrostahl ή απλά η ταχεία του δικτύου. Τρίδυμη αρθρωτή αμαξοστοιχεία και αυτή, ήταν η γρήγορη του δικτύου και η ανετότερη όλων.
Έπαιρνε και αυτή ρεμούλκα που είχε μεγαλύτερη διάρκεια ζωής από ότι οι κύριοι συρμοί (συνδεδεμένη με μια Mitsubishi εκτελούσε τοπικά δρομολόγια μέχρι πρόσφατα—εδώ σε παλαιότερη φωτογράφιση στο σταθμό της Καλαμάτας).
Επειδή ήταν ταχεία, ο επιβάτης έκοβε συμπληρωματικό εισιτήριο ή στη γλώσσα του ΟΣΕ: συμπλήρωμα προτεραιότητας. Τα εισιτήρια τότε ήταν χαρτονένια κουπονάκια που ο σταθμάρχης ακύρωνε, δηλαδή χάραζε στην άκρη την ημερομηνία του ταξιδιού με τη βοήθεια αυτής της παλιάς συσκευής (εδώ από το σταθμό του Άρι) και σημείωνε τον αριθμό της θέσης του επιβάτη και το όχημα στην πίσω πλευρά.
Το ταξίδι όμως δεν κρατάει για πολύ ακόμα. Σύντομα προβάλουν τα πρώτα σπίτια της πόλης και στο βάθος φαίνεται ο σταθμός. Το κλειδί έχει γυρίσει για την δεύτερη παρακαμπτήρια γραμμή (δεξιά) και το τρένο θα κατεβάσει σε λίγο του επιβάτες του.
Ένα ακόμα ταξίδι ολοκληρώθηκε με ασφάλεια, ταχύτητα και άνεση. Το railbus θα φύγει για το μηχανοστάσιο. Αυτό που περιμένει στην κύρια γραμμή θα κάνει ένα προαστιακό δρομολόγιο μέχρι τον Άρι και μετά θα πάει για Καλό Νερό και Κυπαρισσία.
Καλό σας ταξίδι.
Ι.
Powered by ScribeFire.
Ασημαντες γραμμες.
ειναι κατι τρενα που τρεχουν παντα αδεια
δεν εχουν επιβατες ουτε κι αποσκευες
να πουνε ιστοριες δεν εχουν και ρημαδια
μονοτονα κυλανε σ ασημαντες γραμμες
ειναι κατι τρενα που αδικως κανουν στασεις
κανεις δεν τα προσμενει κανεις δεν καρτερα
ακομα κι ο σταθμαρχης ποτε δεν περιμενει
τι ωρα θα φανουνε στο βαθος μακρυα
ειναι κατι τρενα που δεν τα νοιαζει ο δρομος
ουτε τα νοιαζουν τοποι που τοσους προσπερνουν
μοναχα πως ζυγωνουν στον ματαιο προορισμο τους
μονο γι αυτο ριγουνε ετσι ασκοπως ζουν
ειναι κατι τρενα που μια ζωη μοναχα
σαπιζοντας γερνανε στη συνταξη να βγουν
και ζουνε τη ζωη τους απλα και ομορφα ταχα
μα ουτε νεκρα κανεναν ποτε δε συγκινουν
@exoaptonkyklo:
Ευχαριστώ για το ποίημα. Θα απαντούσα και εγώ με τον ίδιο τρόπο, αλλά είμαι … αποίητος 🙂
Ι.
[…] Στο πολύ ωραίο σχόλιο του exoaptonkyklo, που άφησε στο τελευταίο κείμενο για το […]
υπάρχει μία φωτογραφία που δείχνει μία αυτοκινητάμαξα τύπου Breda μπροστά στο Σ.Σ του Βόλου. Μπορείτε να τη βρείτε και να τη δημοσιεύσετε?
@ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ:
Breda? Η αυτοκινητάμαξα της Β. Ελλάδας. Πρέπει να την έχω δει σε φωτογραφίες από το Λεύκωμα Σιδηροδρόμων. Μακάρι να ήξερα πού θα μπορούσα να τη φωτογραφήσω τώρα έστω και σαραβαλιασμένη.
Ι.
H ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ ΤΗΣ BREDA ΔΗΜΟΣΙΕΥΤΗΚΕ ΣΤΟ ΙΝΤΕΡΝΕΤ(ΑΠΟ ΤΟ SITE ΑΜΝΙΖΙΑ) ΜΕΤΑ ΤΗ ΒΓΑΛΑΝ ΑΠΟ ΤΗ FOTO GALLERY ΚΑΙ ΔΕΝ ΤΗ ΒΡΙΣΚΩ ΠΙΑ. Η ΕΓΧΡΩΜΗ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ ΔΕΙΧΝΕΙ ΤΗΝ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΑΜΑΞΑ ΣΕ ΠΟΛΥ ΚΑΛΗ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΑΥΤΗ ΜΠΡΟΣΤΑ ΣΤΟ ΚΤΙΡΙΟ ΤΟΥ Σ.Σ. ΤΟΥ ΒΟΛΟΥ. ΠΡΟΣ ΘΕΟΥ, ΔΕ ΛΕΩ ΝΑ ΤΡΕΧΕΙΣ ΜΕ ΤΗ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΚΗ ΜΗΧΑΝΗ ΣΤΟ ΧΕΡΙ ΝΑ ΤΗ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΣΕΙΣ ΑΠΟ ΚΑΠΟΙΟ ΜΟΥΣΕΙΟ. ΑΛΠΑ, ΑΝ ΥΠΑΡΧΕΙ Η ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΗ ΦΩΤΟ ΚΑΛΟ ΘΑ ΗΤΑΝ ΝΑ ΤΗΝ ΔΟΥΜΕ ΔΗΜΟΣΙΕΥΜΕΝΗ.
@ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ:
Συγγνώμη για την αργοπορημένη απάντηση, αλλά … η δουλειά βλέπεις. Το σάϊτ της amnizia είναι καταπληκτικό και του αξίζει ένας σύνδεσμος.
Για πολύ όμορφες φωτογραφίες τρένων, εδώ.
Δυστυχώς, δεν έχει όπως είπες και εσύ τη Breda στο Βόλο. Έχει όμως τόσα άλλα ωραία οχήματα και αμαξοστοιχείες. Και αρκετές FIAT σε άλλους σταθμούς.
Καλές φωτογραφήσεις και αναμνήσεις και περιηγήσεις σιδηροδρομικές.
Ι.
ΦΙΛΕ IKD,
ΜΗΠΩΣ ΓΝΩΡΙΖΕΙΣ 1)ΜΕΧΡΙ ΠΟΙΟ ΕΤΟΣ ΚΥΚΛΟΦΟΡΟΥΣΕ Η ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΑΜΑΞΑ LINKE-LOFFMAN ΣΤΗ ΓΡΑΜΜΗ ΒΟΛΟΣ-ΚΑΛΑΜΠΑΚΑ? 2) ΠΟΤΕ ΠΡΩΤΟΚΥΚΛΟΦΟΡΗΣΕ Η ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΗ ΑΜΑΞΟΣΤΟΙΧΙΑ ΣΤΗ ΓΡΑΜΜΗ ΑΥΤΗ(ΑΚΟΥΣΑ ΑΠΟ ΤΟ 1937 ΕΙΝΑΙ ΑΛΗΘΕΙΑ)? 3) ΠΟΙΑ Η ΜΕΓΙΣΤΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ ΤΗΣ ΑΜΑΞΟΣΤΟΙΧΙΑΣ ΑΥΤΗΣ? ΑΝ ΞΕΡΕΙΣ ΚΑΙ ΘΕΛΕΙΣ ΝΑ ΜΕ ΕΝΗΜΕΡΩΣΕΙΣ ΘΑ ΠΕΡΙΜΕΝΩ ΜΕ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ. ΜΕ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΥΝ ΠΑΡΑ ΠΟΛΥ ΟΙ ΘΕΣΣΑΛΙΚΟΙ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΟΙ. ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ
@ΠΑΝΑΓΙΩΤΗ:
Για την απάντηση στα ερωτήματά σου έκανα μια μικρή έρευνα και απαντώ με νέο κείμενο. Δες το. Έχει και link για το φωτογραφικό υλικό.
Ι.
kala sto amaksostasio iparxoun filakes?
@panos,
Αν προσέξεις, θα δεις πως οι φωτογραφίες είναι τραβηγμένες μέσα από το τρένο. Νομίζω ότι ανέκαθεν υπήρχαν φύλακες στα μηχανοστάσια. Δεν γνωρίζω όμως τι γίνεται τώρα που το δίκτυο του ΣΠΑΠ έκλεισε?
Ι