ή εκεί από όπου ξεκινήσαμε…
Ο παλιός σταθμός του Μελιγαλά. Διώροφο κτίσμα, χαρακτηριστικό των σταθμών Β’ τάξης. Πάνω έμενε ένας εκ των σταθμαρχών. Κλειστός πλέον, αφού υποβιβάστηκε και δε λειτουργεί πια. Το γυάλινο κτίσμα (το καφενείο του Φράγκου) έγινε καφετέρια.
Λίγο πιο πάνω (χιλιομετρικά, πάντοτε), η ταχεία (μια Ganz Mavag) διασχίζει την ισόπεδη διάβαση λίγο έξω από το Ζευγολατιό.
Από τις πρώτες φωτογραφίες τρένων που τράβηξα με μια παλιά Minolta με φακό ευρυγώνιο 28mm, πρέπει να είναι Αύγουστος 1989. Πιο πρόσφατα, Καλάβρυτα 2002, Ιανουάριος, στον τερματικό σταθμό του μοναδικού οδοντωτού σιδηρόδρομου που διατρέχει το φαράγγι του Βουραϊκού.
Οι παλιοί σταθμοί διατηρούν ακόμα κάτι από τη γοητεία του παλιού, του κλασσικού. Στο σταθμό των Καλαβρύτων, δίπλα στα τερματικά των υπολογιστών στα εκδοτήρια, υπάρχει ακόμα ο παλιός τηλέγραφος με την κορδέλα, για τα σήματα Μορς που έστελνε ο κάθε σταθμός στον επόμενο. Η ξύλινη αίθουσα αναμονής και δίπλα η μικρή αποθήκη με τα εμπορεύματα. Όμως, η έκπληξη, ειδικά στα Καλάβρυτα, βρίσκεται στο κλειστό μηχανοστάσιο, στην άκρη, στο τέρμα (στην κυριολεξία, στο τέρμα) της γραμμής. Μια ατμομηχανή από τις αρχές του 20ου αιώνα με ένα ανοικτό (χωρίς παράθυρα), εκδρομικό βαγόνι. Από ότι μου είπαν (τότε), η μηχανή λειτουργεί αλλά δεν υπάρχει προσωπικό που να ξέρει να τη χειρίζεται.
Ίσως για αυτό το λόγο, στο Βόλο και στο εκεί κλασσικό τρενάκι που τώρα πια ταξιδεύει από τις Μηλιές μέχρι τα Άνω Λεχώνια, να αντικατέστησαν τις κλασσικές ατμομηχανές με diesel (αν και κράτησαν τα παραδοσιακά βαγόνια). Στις επόμενες φωτογραφίες, το τρενάκι έχει φτάσει στο σταθμό των Μηλεών (τερματικός σταθμός του Πηλίου).
Αν και το «πηγάδι» λειτουργεί (δηλαδή, το στρογγυλό εκείνο κομμάτι της γραμμής που περιστρέφεται και φέρνει τη μηχανή πάλι μπροστά), το τρενάκι θα κατεβεί στα Άνω Λεχώνια επί κεφαλής του συρμού αλλά «ανάποδα»
Όλες οι φωτογραφίες είναι στο flickr και στο σετ τρένων.
I.
[…] περισσότερες πληροφορίες σχετικά με τον Οδοντωτό, στο ακόλουθο κείμενο του […]
ikd, θυμάσαι κάτι ρουμανικές ντηζελομηχανές τύπου Craiova(τις είδα στο ose fotopic.net) που χρησιμοποιούσε ο ΟΣΕ τη δεκαετία του ’80 και έως τα μέσα του ’90? Αυτές πόση ταχύτητα αναπτύσουν? Αλλά και οι σημερινές γερμανικές ντηζελομηχανές Adtranz τι ταχύτητα αναπτύσουν?
@Παναγιώτης:
Πριν απαντήσω να πω ότι δεν έχω σχέση με τον ΟΣΕ ούτε και είμαι μηχανοδηγός ή άλλο σχετικό με το χώρο. Ό,τι στοιχεία έχω προέρχονται από το βιβλίο «Ελληνικοί Σιδηρόδρομοι» εκδ. Μίλητος.
Λοιπόν, οι μηχανές Electroputere Craiova που μπήκαν στο δίκτυο το 1982 είχαν ισχύ 3955 HP και μπορούσαν να αναπτύξουν μέγιστη ταχύτητα 145 km/h. Σύμφωνα με την εν λόγω έκδοση, επρόκειτο για τις ισχυρότερες μηχανές του ΟΣΕ εκείνη την εποχή.
Οι μηχανές Adtraz (με την αρίθμηση Αxxx) ήρθαν στο δίκτυο το 1997 και έχουν ισχύ 2717 HP και μέγιστη ταχύτητα 160 km/h. Οι επόμενες ηλεκτράμαξες της Siemens/Henschel έχουν μέγιστη ταχύτηα 200 km/h.
Καλό ταξίδι.
Ι.